fredag 14 maj 2010

En 5-åring funderar...

Ibland glömmer man bort att en 5-åring hänger med och snappar upp mer än man tror. I synnerhet när det gäller mindre fina ord och tv-program som kanske inte är helt lämpade för barn.

Härom kvällen satt jag och tittade på en repris av "Det okända". Jag kände mig alldeles för lat för att behöva kliva upp ur soffan för att hämta fjärrkontrollen som låg minst 10 steg för långt bort, enligt mig. Bredvid mig i soffan satt lilla "M". Eftersom jag sett just detta program förut och ansåg att det inte var något särskilt skrämmande med det, lät jag henne sitta kvar.

Programmet handlade om en försvunnen kinesisk flicka; hennes föräldrar ville att mediet Jörgen skulle komma dit och hjälpa dom att se vad som hänt deras dotter. "M" satt alldeles tyst i soffan. Man fick se hur Jörgen gick och bölade känslosamt, som bara Jörgen kan, tillslut kom han fram till att den kinesiska flickan tagit livet av sig. En himla massa människor började leta runt den plats där mediet sagt att hon skulle ligga.

"....någon månad senare hittades kroppen i skogsdungen, och..."

Då hörde jag bredvid mig i soffan: "- Mamma, vad menar dom? Var hon död? Vad hade hänt? Hittade dom bara kroppen?"

Åh, herregud...stackars barn hann jag tänka! Psykologräkningen kommer att bli dyr efter detta! Jag försökte förklara att hon bara lagt sig ned i skogen och dött, för att hon var sjuk, men hon hade inte ont...var jag snabb att tillägga.

"-Jaha....men om hon var död, varför låg hon inte under backen då, utan ovanpå?"
"Hmm...svårt att svara på...hon kommer att ligga under backen sedan och få en fin sten med sitt namn på, precis som mammas mormor...kommer du ihåg?"
"- Mmm....men vad jag inte förstår...mamma hittade dom bara kroppen?"
"Ehh, jaa?
Hon tittade på mig med sina stora uppspärrade ögon:
"-Alltså bara kroppen? Inte huvudet , armarna och benen då?"

Där fick jag tidernas skrattanfall! Jag satt och försökte förklara lite fint om döden, men det hon ville veta var vart huvudet, armarna och benen tagit vägen...stackars barn! Jag tror inte att hon ska få se några fler sådana program iallafall...




2 kommentarer:

Gafflan sa...

*fniss* Vilka funderingar dom har, barnen.

Lilla fröken kavat sa...

Ja, ibland hänger man inte riktigt med! ;)