tisdag 22 juni 2010

Små-snillen spekulerar

Ibland kan man få höra en del intressanta funderingar komma hoppandes ur små barnamunnar.


Alldeles nyss stod jag framför spegeln när jag klev ur mina alldeles förtjusande hemma-slappar- favorit-velourbyxor från självaste IKEA :) Eftersom det hittills varit värsta survädret så tog jag mig friheten att istället gå till solariet för att få lite fuskbränna. Lilla "M" låg på golvet och tittade förundrat på när jag stod och vred mig framför spegeln för att utröna om det blev någon skillnad efter solandet eller inte.


Lilla M: "- Mamma? Varför är Caroline brun?"
Jag: "-Därför att hennes mamma är lite brunare eftersom hon kommer från Thailand."
Lilla M: "Jaha....men...varför är Caroline brun då?"
Jag:"-Därför att hon har legat i sin mammas mage och eftersom hennes mamma är lite mörkare i huden så blir barnet i magen lite mörkare i huden också."
Lilla M: "-Jaha...Mamma? Varför är inte jag brun då? Du är ju brun mamma, så jag borde vara lika brun som Caroline då, eller hur? Varför är jag inte det då?"
Jag: "-Hmm, jo för att jag har solat så jag är brun. Om solen inte skiner så blir jag inte brun, medans Carolines mamma är brun även när det inte är sol eftersom hon kommer från ett annat land.


Lilla M:s slutsats: "-Jaha...Eftersom Carolines mamma är brun jämt, är Caroline brun jämt också. Men eftersom du bara är brun på sommaren, kan det hända att om du skulle ha ett barn i magen så blir det inte brunt...eller förresten, det KAN bli brunt om det är sommar, men inte annars. Eller?


Ja, vad svarar man på det då? I det stora hela var det ju en ganska korrekt slutsats iallafall kan jag tycka.

2 kommentarer:

Gafflan sa...

*fniss* Alla barns funderingar och slutsatser gör det ibland lite förvirrande men väldigt gulligt :D

Lilla fröken kavat sa...

Ja, det är väldigt intressant och klurigt att lyssna på alla slutsatser dom kommer fram till! :D