söndag 13 juni 2010

Jo, just ja!

Inte att förglömma...det har ju varit skolavslutning också!

I torsdagskväll var det skolavslutning för "D" i kyrkan. 45 minuter innan det skulle börja kom "D" på den ljusa idén att jag skulle locka hennes hår. Ja, ja, visst. Fram med locktången och locka hela håret. När jag var klar går hon fram till spegeln och ser förskräckt ut och säger:

"Åhh, neeej!! Jag ser ut som Eva-lotta..." Hmm...vilken Eva-lotta undrade jag lite försynt...

"Vilken Eva-lotta som helst...från 1900-talets början!!...."

När alla, utom jag, var klädda och klara gick de ut och väntade. Jag hann nätt och jämnt få på mig blusen innan jag hörde världens tumult utanför dörren. Lilla "M" kommer inspringandes och vill att jag kommer ut och tittar på nåt. Hon springer mot kaninburen. "D" kommer fram först och gör stora ögon. Inne i Busters bur sitter också Alex, nöjd och glad. De sitter tätt ihop och mumsar på gräs. "D" får ett bryt och vrålar:

"-Åååh, neej! Det är inte sant! Min kanin är en gaykanin!! Det är inte saaannt!! Skit också..och jag som ville att den och "W":s kanin skulle få kaninungar...nu går ju inte det för att han är gay!!"

Jag själv höll på att skratta ihjäl mig! "I" som ärvt sin mors udda humor skrattade han också...iallafall tills han insåg att hans kanin var den som var minst macho av de två, så att säga, då blev det inte lika roligt längre. De var iallafall inte osams så det blev ett problem som vi fick ta hand om efter skolavslutningen.

Till slut kom vi iväg till kyrkan och allt blev frid och fröjd. De sjöng "Nu grönskar det" och "Den blomstertid nu kommer" och alla var så duktiga och fina. Det blev lite extra känslosamt för vissa eftersom de delar klasserna inför klass 4, så nu splittas den klass som hängt ihop sedan de började 6-års verksamheten. Lite trist, för det har överlag varit en bra klass. Innan vi åkte hem igen radade de upp sig efter kyrkväggen för ett sista foto på hela klassen. Tjusigt, va? "D" är näst längst till vänster på nedre raden :)

Inga kommentarer: