söndag 22 februari 2009

Vem släckte lyset...?

Barn är roliga; dom säger så mycket tokiga saker emellanåt! Igår skulle vi till pulkabacken och åka pulka. I vanlig ordning tar det lite extra tid innan alla barn, vid detta tillfälle våra tre egna + två kompisar, fått på sig alla kläder och hittat respektive mössor och vantar. Treåringen tar extra lång tid på sig, för det är väldigt viktigt att hon klär sig helt själv. Råkar man hjälpa till det minsta så börjar hon om från början igen!

Sagt och gjort, treåringen sitter på hallgolvet och kämpar tålmodigt med vad som är bak och fram på strumpbyxorna. Samtidigt sjunger hon och småpratar med sig själv. När hon hittat vad som är fram på strumpbyxorna, stoppar hon fötterna i strumpbyxbenen och säger med inlevelsefull, men tillgjord röst: "Åhh, vem släckte lyset, sägde fötterna..."

Tidigare samma morgon, vaknade jag tidigare än lilla"M". När hon sedan kom ner berättade hon vad duktig hon var som kom ner alldeles själv; hon hade till och med valt kläder alldeles själv! När jag frågade om pappa fortfarande sov, blev hon allvarlig och sade: "ja, pappa sover...men vet du vad mamma...jag hörde pappas näsa prata i morse." Nä, men nu har du drömt, sa jag. Vad sade näsan då? "Så här: (härmade ett hööögt snarkljud...)" He, he, gissa om jag höll på att skratta ihjäl mig!

2 kommentarer:

kvinnan med koftan sa...

härligt! det är nog många pappors näsor som talar...: )

Sus sa...

Önskar att man skrev ner allt som barnen sa då de var små =)