tisdag 3 februari 2009

Diskutera aldrig med en morgontrött mamma...

Jag har en väldigt vetgirig son. Han hänger med näsan i allt från Guinness rekordbok till "Jorden -illustrerat uppslagsverk". Han pratar väldigt fort och är väldigt engagerad i allt som handlar om djur och natur, världen, olika kulturer, m.m.

Jag- hans mamma, är inte fullt lika vetgirig och engagerad, särskilt inte före kl 7.00 på morgonen. Vid den tiden har jag fullt sjå med att orientera mig fram till kaffebryggaren och, med mina trötta ögonlock och suddiga morgonsyn, närsynt granska vattenmängden i behållaren. Att sedan beräkna rätt mängd kaffe till vattnet, är nästan att beräkna som överkurs denna tid på dygnet.

Sonen däremot, är redan i full gång:

-"Mamma...? Hur många rum finns det i Vita Huset?
- Ehh..?
- "Tror du Barack Obama har flyttat in än? I Vita Huset? Visst får dom väl bara bo där i 6 år som längst?"
- Ehh.. alltså..
- "Om man jämför Vita Huset med svenska kungahuset, slottet alltså, vilket har flest rum tror du?"
-Ehh....?
-"Vita Huset har pool och golfbanor och sånt coolt... Sånt har dom väl inte på slottet? Hur stor är kungens sommarstuga? Hur många rum? Mamma...?"
-Ehh.., jag har ingen aning om hur många rum kungens sommarstuga har..faktiskt.. Gå och klä dig och åk till skolan nu så ska mamma läsa... Nationalencyklopedin...eller nå´t...

Han går faktiskt bara i 4:an! Var ska detta sluta..??

4 kommentarer:

Chrissan sa...

Grattis! ;)
Har en lika vetgirig dotter...och hon går bara i 1:a klass...lillebror fyller snart 4 och han verkar bli ännu värre...;)

Lilla fröken kavat sa...

Hmm...något säger mig att vi snart måste lusläsa varenda lexikon för att fatta vad dom pratar om!

Anonym sa...

det är bara å blå ljuga de gör jag!

kvinnan med koftan sa...

det är tur att dom pratar fort och hela tiden för då uppfattar dom inte att man inte svarar....
mina barn är nu så gamla att dom har lärt sig att det ger inga pluspoäng att prata med mamma förrän hon fått en timmes tystnad på morgonen..